Incapatanata iarna …

Incapatanata iarna nu se lasa plecata cu una cu doua :))
Pe de alta parte nici nu mi-as dorii o incalzire prea brusca …Natura are un curs …nu suntem la tropice …
Zilele astea au inceput sa revina in Canada pacientii (seniori) care de obicei petrec iarna in Florida . Pas mal ! :))

Vineri mi-am luat o etajera noua..de la Jysk .Imi place magazinul asta . L-am gasit si in Romania acum doi ani cand am fost dar preturile erau  mai mari ca aici  … Nu ma mira , doar se stie ca romanii au salarii muuult mai mari ca noi si o duc muuult mai bine . 😀 …Glumesc dar intradevar este absolut de neinteles cum de sunt atat de mari preturile acolo . Cel mai tare simte asta nepoata-mea cand dupa o vara de stat aici si mers prin magazine din Canada si State . De cand s-a intors in tara tot compara preturile si o apuca durerea de cap …
Mamei i-a mers bine dupa medicatia trimisa de mine de aici ptr osteoporoza (Fosavance) . I s-a vindecat mana , osul a facut calus …Am sa continui sa-i trimit  medicamentele de aici …50 lei la fiecare 2 saptamani este un efort financiar serios ptr un batran in Romania . Nimeni nu i le-a prescris acolo si oricum se pare ca nu  sunt gratuite .
ideea este ca nici un medic din Romania nu a instituit tratament pentru osteoporoza …e drept nici nu a trimis-o nici unul la un bone mineral density care aici intra in preventia curenta dupa 50 de ani. BMD se repeta la  fiecare 5 ani . Ea nu a facut niciodata una acolo .
Se pare ca nici nu e gratuita … De costat , costa vreo 200 de lei ….
 Aici sunt gratis si ma rog de pacienti sa mearga sa le faca  .:(

Who should I assess for osteoporosis and fracture risk?

Women and men over age 50 should be assessed for risk factors for osteoporosis and fracture to identify those at high risk for fractures.
Un alt examen preventiv este PAP smear 
Se face dupa varsta de 21 ani , odata la 3 ani sau mai des daca : apar simptome , daca ai schimbat partenerul sau daca in trecut ai avut un PAP abnormal . Dupa 70 ani se poate opri testarea daca ai avut 3 PAP consecutiv normale .
Ptr cancerul de colo se face testare FOBT dupa varsta de 50 de ani  … La un test pozitiv se face colonoscopie .
  1. Fecal Occult Blood Test (FOBT)

    The FOBT is a simple, self-administered test that can be done in the privacy of your own home. It can detect the presence of trace amounts of blood in your stool. A positive test result doesn’t necessarily mean that you have colorectal cancer but does require follow-up to find out if you do have colorectal cancer. Approximately 5% of people with a positive FOBT are found to have cancer during a follow-up colonoscopy. It is recommended that everyone between the ages of 50 and 74 should be screened with a FOBT every two years if they are at average risk of colorectal cancer.

  2. Colonoscopy

    A colonoscopy is an examination of the lining of your rectum and colon using a long flexible tube with a camera on the end. It is recommended for individuals at increased risk, such as those who have one or more close relatives (parent, sibling or child) who had colorectal cancer and those with a positive FOBT result.

Pentru cancerul de san se face mammografie dupa varsta de 50 ani la femeile care nu intra in categoria de risc , mammografie care se repeta la fiecare 2 ani , Exista un program numit OBSP (ontario breast screening program) in care intri odata  ce ai facut 50  de ani , ei iti trimit prin mail la fiecare 2 ani reminder pentru examen …
Pentru cele care au  factor de risc (cancer in familie de ex ) testarea prin mamografie se face incepand cu 30 de ani .

Which women between the ages of 30 to 69 are at risk of developing breast cancer?

  • Women who have already completed genetic testing for breast cancer and have received confirmation of a genetic mutation.
  • Women who have not completed genetic testing themselves, but who have a parent, sibling or child with confirmation of the genetic mutation.
  • Women with a family history that indicates hereditary breast cancer syndrome and who have greater than or equal to 25% lifetime risk of breast cancer confirmed through a genetic counselling.
  • Women who received radiation therapy to the chest before 30 years of age as treatment for another cancer or condition (i.e. Hodgkin’s disease).
If you are between the ages of 30 and 69 and identified by a physician as high risk for breast cancer, it is recommended that you have yearly screening using both a mammogram and Magnetic Resonance Imaging (MRI).
Your family doctor or nurse practitioner will refer you to an OBSP Navigator to book your screening services.
 Ok… cam astea despre preventie in Ontario … 
Daca cineva vrea sa stie mai multe ma poate intreba . Cum comentariile sunt moderate nu le voi publica daca asa doriti .  Mi se pare extraordinar sa le poti avea pe toate la indemana si sa nu le platesti …Stiu ca unii nu apreciaza ce au aici … Pe de alta parte nici nu stiu cum sa le acceseze  LA TIMP pentru ca nu sunt obisnuiti sa se foloseasca de preventie .
Cand v-ati facut ultimul PAP smear ? Dar ultimul examen de san ? Cand a fost ultimul examen anual ? intrebari pe care e bine sa vi le puneti cat e totul ok nu dupa …
9 gânduri despre „Incapatanata iarna …

  1. Elena, de unde sunt luate info? Intreb pt ca eu am in familie caz de cancer la san si atat medicii din Romania cat si medicul de familie din Canada nu mi-au recomandat mamografie ca cica nu e indicat la varsta mea. Mi s-a spus ca examenul anual sau ecografia mamara sunt suficiente.

  2. Bine faci … nu inteleg cum unii au pretentii de la un sistem sanitar cand ei insisi nu fac nici un efort pentru a-si mentine starea de sanatate asta incluzand si verificarile anuale … Adica nu iti porti de grija dar ai pretentii ca altii sa percuteze cand tu plangi …

  3. Fosavance nu este over the counter in Canada ….se gaseste si in Romania (l-am vazut pe site-ul Sensiblu )… a nu se confunda cu Fosamaxhttp://www.sensiblu.com/index.php?page=search&searchword=fosavance&farmacie=1048595&produs=5370090 se administreaza o tableta pe saptamana .

  4. Eu si fratii mei (independent unii de altii!) am trecut prin experiente negative la asemenea controale, in sensul ca de fiecare data am plecat cu date contradictorii (noi am inceput sa cerem si a doua opinie, mereu!), cu sfaturi contradictorii, desi ne simteam bine parca toti doctorii la care mergeam gaseau ceva care li se parea lor in neregula si tot veneau cu idei de medicamente, altceva nu aveau de oferit. Am fost la un seminar de unde am inteles in sfarsit ca adevarata preventie consta in alimentatie corecta, un mod de viata sanatos si echilibrat, sa traiesti in armonie cu tine si cu cei din jur, sa nu te incarci de energie negativa (pe mine ma terminau total controalele la medic, pana nu am terminat cu ele nu am reusit sa ma simt complet sanatos). Controalele nu sunt pt. mine nici un fel de preventie, ci doar un fel de racolare, ca sa zic asa… de cand nu mai mergem la controale, toata familia se simte excelent, nu ne mai definim prin niste date de laborator. Viata o traim noi, cu puterea noastra, noi avem puterea de a ne controla sanatatea!Numai bine!Paul T.

  5. Asta e strict parerea ta si a fratilor tai … eu am vazut prea multi pacienti care nu dadeau sa-si faca controalele preventive , sfarsind prematur din cauza unei boli tratabile . Si am vazut si cazuri fericite ale unor oameni care au stiu sa se ocupe de ei .(DIferenta intre mine si tine este probabil in numarul de cazuri care mi-au trecut prin mana )Ce imi povestesti tu despre tine seamana a altceva dar nu e treaba mea sa iti povestesc despre asta .Cancerul nu doare pana nu ajunge in stadii avansate … Greu de detectat in faze tratabile daca tu , ca pacient , nu te duci sa iti faci minimum de preventie … Extremele nu sunt bune in nici un fel :nici cei ce se cauta EXCESIV SI MERG DIN DOCTOR IN DOCTOR DAR nici cei ce nu merg la minimum de bun simt !!! Reteta este in ECHILIBRU !

Lasă un răspuns

